Wat is usability?

Usability is een verzamelwoord voor gebruikersgemak. Als een bezoeker op een gemakkelijke en snelle manier kan vinden wat hij zoekt, dan is de usability goed. Vaak is een website logisch via een hiërarchie ingedeeld. De website wordt vaak ingedeeld in verschillende onderwerpen en sub-onderwerpen, die elk een eigen pagina krijgen.

Het is belangrijk de gebruiker te helpen tijdens zijn bezoek op de website. Bijvoorbeeld bij het invullen van formulieren moeten de gebruikers duidelijke aanwijzingen krijgen en als er iets verkeerd wordt ingevuld moet hier een duidelijke melding bij komen te staan. Maar bovenal moet het duidelijk zijn hoe de maker de website heeft bedoeld. 

Zo schreef Steve Krug (usability specialist)  een boek over usability: 'Don't Make Me Think'. In dit boek beschrijft hij zijn definitie van usability: 'Een persoon met een gemiddelde (of zelfs onder het gemiddelde) vaardigheid en ervaring, bedenkt hoe het ding moet worden gebruikt om iets te bereiken zonder dat het meer problemen oplevert dan het waard is'.

Er zijn veel verschillende definities over usability, vaak zijn deze opgesplitst in kenmerken zoals:

  1. Nuttig. Doet het iets dat mensen nodig hebben?
  2. Leerbaar. Kunnen mensen uitvinden hoe ze het moeten gebruiken?
  3. Simpel. Moeten ze het telkens opnieuw leren als ze het gebruiken?
  4. Effectief. Krijgt het de klus geklaard?
  5. Efficiënt. Is het te gebruiken met een redelijke hoeveelheid tijd en moeite?
  6. Gewild. Willen mensen het?
  7. Kostelijk. Is het plezierig of leuk? 

(Visser, 2015, p. 456), (Marketingtermen) en (Krug, 2014, p. 9)

(hendrikson, 2014)

Een aantal vuistregels van het gewoontegedrag die te maken hebben met usability:

  • De navigatieknoppen bij voorkeur aan de bovenkant.

  • Het bedrijfslogo staat linksboven en bevat een link naar de homepage.

  • Gekleurde en/of onderstreepte tekst is een link.

  • Aan de rechter kant worden de buttons en/of actieknoppen verwacht. (Visser, 2015, p. 456)

     

 

Hoe werkt usability?

Het is belangrijk veel aandacht te besteden aan onder meer een duidelijke navigatie en bediening. De naamgeving moet logisch zijn en de vormgeving moet consequent opgesteld zijn. De achterliggende techniek en het apparaat of de gebruikte browser zouden hierop geen invloed moeten hebben. (marketingtermen, z.d.)

Hoe belangrijk is usability?

Usability is niet meer weg te denken in de maatschappij. Als een product niet gebruiksvriendelijk is wordt het niet gebruikt, dit geldt dus ook voor een website. Zoals de afbeelding hiernaast al weergeeft gaat 56% van de bezoekers weg op een website of zelfs naar de concurrent wanneer de usability van de website niet goed is. (Makarova, 2018)

(Makarova, 2018)

Usability testen

Usability testen is niet alleen maar om de bezoekers tevreden te houden, maar ook om bijvoorbeeld vertrouwen te wekken bij de gebruikers en de conversie op je site te verhogen. Het resultaat van een usabilitytest geeft concrete richtlijnen in handen.

In nevenstaande tabel worden de 8 gebruikelijke usability testen weergegeven.

 

Hier volgen 6 belangrijke stappen voor het uitvoeren van een usability test:

Stap 1. Bepaal het doel van de test.

Stap 2. Bepaal hoe je het product wilt testen.

Stap 3. Bepaal de doelgroep en leer haar kennen.

Stap 4. Bepaal hoeveel testpersonen er deelnemen.

Stap 5. Maak het testplan en richt de testomgeving in.

Stap 6. Test de test!                                                               

(Theelen, 2012), (Vermeulen, 2013)

(Vermeulen, 2013)

Bibliografie

Hendrikson, J. (2014) Geraadpleegd op 15 maart 2018, op https://www.searchenginejournal.com/4-donts-favorite-ux-book-dont-make-think-sej-book-club/106045/ 

Kurg, S. (2013). Don't Make Me Think. Verenigde Staten: Pearson Education.

Makarova, A. (2018) Website usability testing. Geraadpleegd op 17 mei 2018, op https://spur-i-t.com/website-usability-testing/

Marketingtermen, (z.d.) Usability. Geraadpleegd op 15 maart 2018, op https://www.marketingtermen.nl/begrip/usability

Theelen, L. (2012) Usability testing: goede voorbereiding is het halve werk. Geraadpleegd op 17 maart 2018, op https://www.frankwatching.com/archive/2012/08/27/usability-testing-goede-voorbereiding-is-het-halve-werk/

Vermeulen, G. (2013) Usability testing: 8 methodes en 25 online tools. Geraadpleegd op 17 maart 2018, op https://www.emerce.nl/best-practice/usabilitytesting-8-methoden-25-goedkope-online-tools

Visser, M. (2015). Basisboek Online Marketing. Groningen: Noordhoff Uitgevers B.V.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb