Wat is SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising (zoekmachine-adverteren). Het komt er dus op neer dat men advertentieruimte boven en onderin de organische zoekresultaten (SEO) kan inkopen. Dit inkoopproces vindt zich plaats door middel van een veiling. Een bedrijf kan bieden op zoektermen (keywords, zoekwoorden of trefwoorden) waarbij wordt afgerekend per klik (een afgeleverde bezoeker). Het gaat dus om gesponsorde zoekresultaten van een zoekmachine, zoals de afbeelding naast deze tekst weergeeft. (Edwords, 2018), (Visser, 2015, p. 501)

Bron: (Freriks)
Maar hoe werkt Google Adwords precies?
Goede vraag! Als er op de advertenties geklikt wordt, betaalt de adverteerder hiervoor een bepaald bedrag. Maar als er niemand op de advertentie klikt dan hoeft de adverteerder dus niets te betalen.
Er zijn verschillende adverteer mogelijkheden bij Google Adwords.
Voor het adverteren in de zoekresultaten van de zoekmachine is het enkel mogelijk om tekstadvertenties in te zetten.
Voor het adverteren in het inhoudsnetwerk zijn echter meerdere mogelijkheden. Naast tekstadvertenties kan er gebruik gemaakt worden van beeldadvertenties en video advertenties.
Daarnaast kan er ook nog gebruik gemaakt worden van mobiele advertenties en lokale bedrijfsadvertenties (zichtbaar in Google Maps en de normale zoekresultaten). (Lentjes, z.d.)
Tekstadvertenties
Het belangrijkste onderdeel in Adwords is echter de tekstadvertentie. Deze komt als enige vorm naast de lokale bedrijfsadvertentie voor in de normale zoekresultaten en komt tevens het meest voor in het inhoudsnetwerk van Google.
De volgende punten zijn belangrijk om vast te stellen:
-
Welk budget is er voor?
-
Welke positie wil ik hebben?
-
Welke doelgroep wil ik bereiken?
-
In welke periode wil ik adverteren?
(Lentjes, z.d.)
Hoe target je de juiste doelgroep?
Het is belangrijk als je een advertentie plaatst dat je de goede doelgroep bereikt. Een goede technische analist kan een stukje code aan de advertentie meegeven. Hierdoor zullen de mensen die al wel eens op de website inloggen of al meer dan 10 keer de website hebben bezocht niet door de advertenties worden getagt. (Bogaers, 2016) (Groot, 2016, p.19)
Voordelen van SEA
- Na het opzetten worden je advertenties direct vertoond in Google.
- In tegenstelling tot SEO ben je minder afhankelijk van de techniek van je website.
- In tegenstelling tot SEO ben je niet afhankelijk van externe links die naar je website verwijzen
- De advertentiestatistieken zijn te koppelen aan jouw Google Analytics account. Hierdoor is alles meetbaar, zoals hoeveel conversies (verkopen, contacten, downloads etc.) je advertenties opleveren.
(Stanisljevic, 2017)
Nadelen van SEA
- Je hebt kennis nodig van het advertentieprogramma Google AdWords
- Het is niet gratis, je betaalt wanneer er op de advertentie geklikt wordt
- Een succesvolle AdWords campagne vergt frequente bijsturing en onderhoud (Stanisljevic, 2017)
Bibliografie
Bogaers, J. (2016). SEO vs SEA 3 belangrijke verschillen. Geraadpleegd op 16 april 2018, op https://www.kwalitiv.nl/seo-vs-sea-3-belangrijke-verschillen
Edwords. (z.d.). Definitie zoekmachine-adverteren (SEA). Geraadpleegd op 16 april 2018, op https://www.edwords.nl/kennisbank/definitie/zoekmachine-adverteren-sea/
Freriks, T. (z.d.). SEA, SEO of SEA én SEO inzetten? Geraadpleegd op 19 april 2018, op https://www.onetomarket.nl/blog/online-marketing/sea-seo-of-sea-en-seo-inzetten/
Groot, M. (2016). Handboek SEA. Culemborg: van Duuren Media.
Lentjes, T. (z.d.). SEARCH ENGINE ADVERTISING. Geraadpleegd op 16 april 2018, op https://www.onetomarket.nl/wp-content/uploads/files/Handleiding_SEA-Onetomarket.pdf
Stanisljevic, D. (2017). Waarom investeren in Google AdWords? Geraadpleegd op 22 mei 2018, op https://2bfound.nl/blog/waarom-investeren-google-adwords/
Visser, M. (2015). Basisboek Online Marketing. Groningen: Noordhoff Uitgevers B.V.
Maak jouw eigen website met JouwWeb