Wat betekent Social Media?
Social Media is de verzamelnaam van alle online diensten, services en applicaties die de interactie tussen gebruikers mogelijk maakt. Er zijn heel veel verschillende mogelijkheden op Social Media.
In nevenstaande tabel worden de verschillende social media weergegeven.
Gebruikers kunnen via social media:
- één op één contact hebben
- informatie publiceren (een tekstbericht, blog, oproep etc.)
- beeldmateriaal publiceren
- discussiëren
(Visser, 2015, p. 382)

(Sprout, 2017)
Adverteren
Ook kun je adverteren op Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram etc. Adverteren via social media zorgt bijvoorbeeld voor nieuwe fans, leads of meer omzet. Social Media Advertising is nu één van de kanalen om in te investeren. In combinatie met remarketing opties is social media tegenwoordig een belangrijk onderdeel van de online marketing strategie voor bijna elke organisatie. (Onlinemarketingcoach, z.d.)
Maar hoe adverteer je nou precies op Social Media?
Zie onderstaande een korte video over het adverteren via Facebook.
(Goossens, 2017)
Welke doelstelling wil het bedrijf bereiken tijdens het adverteren op social media.
Het landschap van social media is heel divers. Daarom is het belangrijk voor een bedrijf een doelstelling te hebben die een hoger communicatiedoel dient. Er zijn 3 verschillende hoofddoelstellingen die met social advertising bereikt kunnen worden:
- Het bereik vergroten (van de content die geplaatst wordt op social media)
- Realiseren specifieke (re)acties door de doelgroep
- Zorgen voor (meer) interactie met de doelgroep. (Nuijs, 2015)
Voordelen van social media
- Social Media is openbaar. Dit brengt zeker nadelen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan de meningsverschillen die onstaan op sommige berichten.
- De privacy. Veel mensen denken niet na over wat ze wel en niet moeten posten op social media. Dit kan soms invloed hebben op jouw omgeving. Denk bijvoorbeeld aan informatie over wanneer een gezin op vakantie is. Dit is ideale informatie voor een inbreker.
- Het sneeuwbaleffect. Het sneeuwbaleffect is vaak een voordeel maar dit kan ook nadelig uitpakken. Social media is een vluchtig medium. Als mensen de berichten delen via hun eigen profiel kan het bereik zich heel snel vermenigvuldigen. Een voorbeeld hiervan is een foto waarbij er een insect zich in het eten bevindt. (Duursma, 2013, p.120), (Nuijs, 2015)
Nadelen van social media
- Is niet uitwisbaar. Mocht je bijvoorbeeld spijt hebben van een foto deze zijn niet uitwisbaar van het gehele internet.
- Sneeuwbaleffect. Denk bijvoorbeeld aan een negatief bericht over een bedrijf veel mensen kunnen deze lezen en delen. Het bereik word enorm en dit heeft slechte effecte op het bedrijf.
- Het is openbaar. Ook de concurrenten kunnen bijvoorbeeld meekijken.
- Tijdrovend. Het moet bijgehouden worden en vernieuwd. (Nuijs, 2015)

(Emerce, 2018)
Bibliografie
Duursma, J. (2013). Sociale media strategie in 60 minuten. Zaltbommel: Uitgeverij Haystack.
Emerce, R. (2018). Meer jongere verslaafd aan sociale media. Geraadpleegd op 14 mei 2018, op https://www.emerce.nl/nieuws/jongeren-social-media
Goossens, B. (2017). Facebook adverteren. Geraadpleegd op 14 mei 2018, op https://www.youtube.com/watch?v=s7imYA1KlVg&t=47s
Nuijs, M. (2015). Professioneel de nadelen van social media omzeilen? Het kan! Geraadpleegd op 16 mei 2018, op https://marketingmed.nl/nadelen-van-social-media/
Onlinemarketingcoach (z.d.). Social Media Marketing iets voor jouw organisatie? Geraadpleegd op 16 mei 2018, op https://www.onlinemarketingcoach.nl/gratis-socialmedia-consult/?gclid=CjwKCAjwxZnYBRAVEiwANMTRX2vOWRhaoPr5l1YYim1KNGMBfWQBSR8pfQdRK-_steVRESJhZFWjHxoCMywQAvD_BwE
Sprout. (2017). De 9 social mediakanalen van dit moment. Geraadpleegd op 21 mei 2018, op https://www.sprout.nl/artikel/social-media/de-9-social-mediakanalen-van-dit-moment
Stanisljevic, D. (2017). Waarom investeren in Google AdWords? Geraadpleegd op 14 mei 2018, op https://2bfound.nl/blog/waarom-investeren-google-adwords
Visser, M. (2015). Basisboek Online Marketing. Groningen: Noordhoff Uitgevers B.V.
Maak jouw eigen website met JouwWeb